De emissie van ruim 1,7 miljoen aandelen die Heijmans woensdagochtend aankondigde was enkele uren later al een succes. Bestuursvoorzitter Bert van der Els zei in een toelichting op de uitgifte en de halfjaarcijfers dat de emissie behoorlijk overtekend was. De uitgifteprijs en verdere details worden later nog bekendgemaakt.
Financieel directeur Mark van den Biggelaar zei tijdens de bijeenkomst dat ASR de grootaandeelhouder is die zich aan de emissie committeerde. Ook Delta Lloyd, de grootste aandeelhouder van Heijmans, steunt de uitgifte.
Heijmans gebruikt de opbrengst samen met een verlaging van het werkkapitaal en 15 tot 20 miljoen euro aan desinvesteringen voor het versterken van de balans. Het bedrijf voldeed per 30 juni aan al zijn bankconvenanten, maar wil nu al geld aantrekken om op termijn van een verbeterende bouwmarkt te kunnen profiteren. Naast het inspelen op innovatieve projecten en het creëren van commerciële werkruimte blijft er volgens de topman voldoende geld over voor overnames.
Smart energy
Heijmans wil onder meer flink gaan groeien in ‘smart energy’ en ‘smart mobility’ en zou met gerichte overnames de daarvoor benodigde specifieke kennis in huis kunnen halen. Die kennis wil het bedrijf vervolgens onder licentie aan de man gaan brengen in steden of landen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld de ‘smart highway’ technologie, waarbij onder meer ‘glow in the dark’-strepen op het wegdek zijn aangebracht. ,,Dat is voor landen als India, Pakistan en Turkmenistan, die interesse hebben, een goedkopere oplossing dan het om de 100 meter plaatsen van een lantarenpaal”, aldus Van der Els.
Volgens de topman is Heijmans hard op weg om middels een integrale aanpak een leverancier van toegevoegde waarde te worden, waarbij de marge per werknemer hoger zal zijn dan nu. Van den Biggelaar stond nog even stil bij de marge van Infra, dat deel uitmaakt van Wegen & Civiel. Dat cluster wist de zwakke omstandigheden in het eerste kwartaal te compenseren dankzij een sterk tweede kwartaal. Volgens de financieel directeur zal het echter niet meevallen de hoge marges bij infra te evenaren. ,,Lees, die zullen wat lager zijn in de tweede helft van dit jaar en in 2014'', verduidelijkte hij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl